Kan een idee té goed zijn? Ja, dat kan. Dat ondervonden kunstenaars Marree Blok en Bas Lugthart zo’n 20 jaar gelden, toen zij de Tegeltjesbrug bedachten. Een Elfstedenmonument voor Bartlehiem. Een brug met blauw glazuren tegels met portretten van alle schaatsers die de tocht ooit uitreden. Maar de inwoners waren bang waren dat het dorp zou bezwijken onder alle toeristen. Ze dienden bezwaarschriften in. Eind van het liedje: wel de Tegeltjesbrug, maar niet in Bartlehiem.

Een te populaire attractie. Dat argument was bij de twee kunstenaars nooit in hun hoofd opgekomen. Een treffend voorbeeld van puur vanuit je eigen perspectief denken.

Ik zie dat bij bedrijfswaarderingen ook vaak gebeuren. Je wilt je bedrijf verkopen en laat door een deskundige alles doorrekenen. Je neemt allerlei factoren mee en komt uiteindelijk tot een waardering. Een goed onderbouwd verhaal, waarmee je de onderhandelingen ingaat.

Theoretische waarde versus prijs

Maar nu komt het misverstand: veel ondernemers denken nu een exacte prijs te hebben bepaald. Maar zo werkt het niet. Je hebt een theoretische waarde aan je onderneming toegekend. Een startpunt, van waaruit je het verkoopproces ingaat.

De theoretische waarde
van je bedrijf is geen exacte prijs

Want let op, nu komt de koper in beeld. Degene die ook daadwerkelijk de portemonnee moet trekken. Serieuze, gekwalificeerde partijen gaan aan de haal met jouw berekeningen, argumenten en prijsonderbouwing. Zij redeneren vanuit een heel ander perspectief. Niet zo verwonderlijk, als je je verplaatst in de potentiële koper. Voor hem of haar zijn er drie cruciale punten van levensbelang:

  1. Welke winst valt er in de toekomst te genereren, welke groeipotentie heeft de onderneming?
  2. Als je koper dagelijks werkt in het bedrijf, is het waarschijnlijk zijn of haar belangrijkste inkomstenbron. Welk salaris haalt hij eruit?
  3. Als er sprake is van een financiering, lukt het dan makkelijk om de maandlasten te dragen?

Timing en omstandigheden

Ze gaan rekenen. Ze gaan vergelijken. Hoe andere partijen zich in de markt aanbieden. Zelfs hoe het plaatje eruitziet als ze niets zouden aankopen. Ze komen wellicht met een bod dat lager lig. En komt er dan nog een gekwalificeerde koper die ook lager zit, dan zul je je prijs mogelijk moeten bijstellen. Want niet jij bepaalt waarvoor je je bedrijf verkoopt, dat bepaal je samen met de koper. Krijg je niet wat je er minimaal voor wilt ontvangen, dan is de timing misschien ongelukkig. Je stelt de verkoop uit.

Is je business dan verkeerd gewaardeerd? Nee. Zeker niet. De waardering door een business valuator is een vertrekpunt. Je hebt serieuze gegadigden nodig om te ontdekken waarvoor je het daadwerkelijk kunt verkopen. Kandidaten uit de markt, die vanuit hun perspectief rekenen, wikken en wegen.

It sil heve!

Met soms verrassende wendingen. Zoals met de tegeltjes met schaatshelden, die uiteindelijk in Giekerk kwam op de Canterlandse brug over de Murk. De brug kreeg de naam It sil heve. Fries voor het gaat door.

It sil heve, dat zijn ook de woorden die je graag hoort als je met je koper tot een akkoord komt. Anticipeer op zijn of haar belangen, dan vergroot je je kansen. Hoe? Dat vertel ik je graag in een persoonlijk gesprek.

Bert Hidding

Register Valuator bij Indicatio

Over Bert Hidding

Als Register Valuator ben ik gespecialiseerd in het bepalen van de waarde van ondernemingen. Gevestigd in het noorden van het land, kenmerkt mijn werkwijze zich door een nuchtere, realistische en onafhankelijke kijk op bedrijfswaarderingen. Exact wat er nodig is bij en aan- en verkoop van ondernemingen, zakelijke geschillen tussen aandeelhouders of bij echtscheidingen.

Daarnaast leent een bedrijfswaardering zich uitstekend voor het vergroten van de aandeelhouderswaarde. Als Register Valuator ben ik aangesloten bij het NIRV, de beroepsvereniging voor Register Valuators in Nederland. Er zijn zo’n 300 RV’ers in Nederland, waarvan ik een van de weinigen ben die zich op de drie noordelijke provincies richt. Voor vragen kijk gerust op https://www.indicatio.nl of neem contact op via bert.hidding@indicatio.nl.