De Slag om Zoutkamp, weleens van gehoord? Daar, in die noordwestelijke punt van Groningen is wat gebeurd hoor. Het dorp Zoutkamp transformeerde zich door de eeuwen heen van militair fort tot bloeiende vissersplaats. Tot eind jaren zestig vertrok zelfs de boot naar Schiermonnikoog hiervandaan.

Op 23 mei 1969 hing de vlag halfstok.
De Lauwerszee werd afgesloten en het Lauwersmeer was een feit. Zoutkampers waren ten einde raad: niet alleen verdwenen de getijden eb en vloed, maar ook de vissersschepen en alle bedrijvigheid die erbij hoort verdween uit het dorp. Ook de toerist had er niks meer te zoeken zonder veerboot.

Dat Zoutkamp geen spookdorp is geworden, is een wonder. Met dank aan de loyaliteit van een aantal bedrijven die er bleven. Dat betekende werk en toekomst. Maar de glorie van weleer kwam niet meer terug.

Dit kan jou ook overkomen
Maar kijk eens naar je bedrijf. Wat eens je kracht was, verandert in no time door marktomstandigheden of conjunctuur. Of innovaties om je heen, waar jij niet op bedacht was. En dat heeft invloed op de waarde die jouw bedrijf vertegenwoordigt.

Het gekke is alleen, dat veel ondernemers blijven hangen in hun gouden tijden, als ze op enig moment inschatten wat hun bedrijf waard is. Bijvoorbeeld bij een aandelenoverdracht of als ze de verkoop in gang willen zetten. De waarde valt dan meestal tegen.

Hoe kan dat?
Omdat ze vertrouwen op uniforme methoden om de waarde te bepalen, met waarderingsparameters die voor iedereen geschikt lijken te zijn. Niets is minder waar. Iedere onderneming is afhankelijk van bedrijfsspecifieke factoren, de economie op dat moment en de branche of industrie waarin het opereert.

In onze waarderingsrapporten lichten we niet alleen de uitgevoerde berekeningen toe, maar leggen we ook de aannames uit, die aan de toegepaste parameters ten grondslag liggen. Waarom Zoutkamp geen Scheveningen is, bij wijze van spreken. Maar ook: hoe jij het die kant wel op kan sturen.

Blessing in disguise
Die gesprekken leveren voor ondernemers interessante, nieuwe perspectieven op. Ze kunnen de waarde positief te beïnvloeden, nu ze weten hoe ze dat moeten doen. Niet zelden stellen ze zelfs de verkoop uit. Om zo met maatregelen en acties op een later moment wel die hogere verkoopprijs te kunnen vragen. De aanvankelijke teleurstelling blijkt een blessing in disguise.

Maar ook als je geen verkoopplannen hebt, betaalt een sterk waarderingsrapport zich uit. Je krijgt een gezond, reëel en actueel beeld van je onderneming. Ben je tevreden, dan heb je een krachtig onderbouwd verhaal voor een eventuele potentiële koper. Valt het tegen, dan heb je nu alles in handen om, soms met heel eenvoudige stappen, serieus waarde toe te voegen aan je onderneming.

Zoutkamp had geluk
Een paar loyale noorderlingen bleven trouw aan het dorp met hun bedrijf. Het voorkwam dat het voormalige vissersdrop een desolate plek werd.

Jij en ik weten dat het in de business zo helaas niet werkt. Bij verkoop van je onderneming gaat het om harde cijfers. Toekomstbestendigheid en potentie. Er komt maar een klein stuk loyaliteit bij kijken. Een sterk taxatierapport geeft je inzicht in waar je precies staat.

Sterker nog, het opent je ogen.

Bert Hidding

Register Valuator bij Indicatio

Over Bert Hidding

Als Register Valuator ben ik gespecialiseerd in het bepalen van de waarde van ondernemingen. Gevestigd in het noorden van het land, kenmerkt mijn werkwijze zich door een nuchtere, realistische en onafhankelijke kijk op bedrijfswaarderingen. Exact wat er nodig is bij en aan- en verkoop van ondernemingen, zakelijke geschillen tussen aandeelhouders of bij echtscheidingen.

Daarnaast leent een bedrijfswaardering zich uitstekend voor het vergroten van de aandeelhouderswaarde. Als Register Valuator ben ik aangesloten bij het NIRV, de beroepsvereniging voor Register Valuators in Nederland. Er zijn zo’n 300 RV’ers in Nederland, waarvan ik een van de weinigen ben die zich op de drie noordelijke provincies richt. Voor vragen kijk gerust op https://www.indicatio.nl of neem contact op via bert.hidding@indicatio.nl.