Epke Zonderland, onze Friese topturner heeft sponsors. Natuurlijk heeft hij sponsors. Sterker nog, met zulke prestaties staan ze in de rij. Bedrijven zien marketingkansen. Maar voor ze met hem in zee gaan, letten ze op meer dan alleen zijn prestaties van dit moment.
Bijvoorbeeld: hoe constant zijn die prestaties? Valt zijn carrière enigszins te voorspellen en hoeveel groei zit er nog in zijn naam? Ook houden sponsors van een aantrekkelijke stijl. Of hij bijvoorbeeld en sympathieke, mediagenieke persoonlijkheid is. Wat onderscheidt hem duidelijk van de concurrent?
En last but not least: is hij vrij van schandalen?
Geloofwaardigheid
Kortom, als talent werkt Epke niet alleen aan zijn prestaties, maar moet hij ook aan zijn geloofwaardigheid en waarde werken voor de buitenwacht.
Kijk op die manier eens naar je onderneming. Werk jij aan andere aspecten, dan enkel omzet draaien? Hoe interessant is jouw bedrijf bij een overname of bij verkoop?
Cruciale factoren
Of je nu een kleine of grote onderneming drijft, wat maakt jouw onderneming nou waardevoller dan vergelijkbare onderneming in je industrie of branche?
Twee zaken springen eruit: voorspelbaarheid en concurrentievoordeel ook wel competitive edge genoemd.
Maar er is meer van belang. 10 cruciale factoren:
- Een uniek product of service die zich moeilijk laat imiteren (competitive edge);
- Er is sprake van groei, en dan bij voorkeur boven het gemiddelde van de industrie;
- De winstgevendheid is hoger dan het gemiddelde van de industrie;
- Terugkerende omzet;
- Goede locatie;
- Diversiteit;
- Voorspelbaarheid;
- Goed management;
- Loyale medewerkers;
- Een tevreden klantenkring.
Hoewel sommige factoren elkaar overlappen, zijn ze allemaal belangrijk. Wie goed oplet ziet dat ze ook allemaal verband houden met groei en winstgevendheid. Hoe eerder je je bezighoudt met het vergroten van de waarde van je onderneming, hoe meer controle je hebt over het eindresultaat.
Waardevolle medewerkers
Naast bovenstaande strategieën, zijn er nog andere acties waarmee je de waarde van je onderneming kunt beïnvloeden. Denk aan bewezen schaalbaarheid, een financiële vooruitziende blik en een sterk concurrentievoordeel. Steek ook energie in het aan boord houden van belangrijke werknemers. Zij zorgen voor stabiliteit en waardevolle kennis.
Lenig
Het gaat er uiteindelijk om dat je onderneming aantrekkelijk wordt voor potentiele kopers. Je bedrijf tussentijds regelmatig laten waarderen is een perfect uitgangspunt om die waardevermeerdering structureel on top of mind te houden.
Wees net zo lenig als Epke. En net zo verstandig. Je bewust van je plek in de markt en je waarde, nu en in de toekomst. Op enig moment wil je tenslotte in beeld komen bij mogelijke kopers of investeerders.
Dan moet je wel een aantrekkelijke partij zijn.
Bert Hidding
Register Valuator bij Indicatio
Over Bert Hidding
Als Register Valuator ben ik gespecialiseerd in het bepalen van de waarde van ondernemingen. Gevestigd in het noorden van het land, kenmerkt mijn werkwijze zich door een nuchtere, realistische en onafhankelijke kijk op bedrijfswaarderingen. Exact wat er nodig is bij en aan- en verkoop van ondernemingen, zakelijke geschillen tussen aandeelhouders of bij echtscheidingen.
Daarnaast leent een bedrijfswaardering zich uitstekend voor het vergroten van de aandeelhouderswaarde. Als Register Valuator ben ik aangesloten bij het NIRV, de beroepsvereniging voor Register Valuators in Nederland. Er zijn zo’n 300 RV’ers in Nederland, waarvan ik een van de weinigen ben die zich op de drie noordelijke provincies richt. Voor vragen kijk gerust op https://www.indicatio.nl of neem contact op via bert.hidding@indicatio.nl.