“Motorracen is het mooiste wat er is. Het is mijn drug.” Dat bekende Valentino Rossi onlangs in een interview. Dat moet wel waar zijn, want met zijn 40 jaar is de Italiaan gewoon oud op het TT-circuit van Assen. Overigens bleek dat ook wel tijdens de laatste race: hij zat niet echt lekker meer in de wedstrijd. Elke journalist begint er dan ook over. “Wanneer stop je?” “Hoe lang denk je nog mee te draaien op dit niveau?” “Wat heb je nog te bewijzen?”
Rossie weet van geen ophouden.
Het is net een ondernemer
Ondernemers weten ook vaak van geen ophouden. Het verschil is alleen dat Rossi zijn schaapjes op het droge heeft en van tevoren wel weet hoe zijn carrière verloopt. Om over de te rijden track op het circuit nog maar te zwijgen. Het doel en de finish staan op zijn netvlies. Nog een verschil: er is bij ondernemers vaak geen sprake van een verslaving, maar van iets anders: een beroerde planning. Ze beginnen en gaan maar door, zonder een eindplan. Of juist omdát er geen eindplan is.
Op enig moment vraagt je omgeving dan ook: “Zeg, tot hoelang ga jij nog door?”
Au.
Menig ondernemer voelt dan een steek. Want ze weten dat een groot deel van hun vermogen in hun bedrijf zit, maar dat een goede financiële planning ontbreekt. Elke dag staat in het teken van het creëren van meer waarde in het bedrijf. Maar hoe en wanneer ze dat bedrijf te gelde moeten maken? Geen idee. Er is geen exit plan, geen duidelijk einddoel waar ze successievelijk naar toewerken.
Het slechte nieuws is dat er maar weinig ondernemers zijn die wel een serieuze planning maken. In cijfers: maar 1 op de 4 maakt zo’n plan. Waarbij sommige visionairs het exit plan al schrijven voor ze überhaupt starten. Het gros belandt echter op het hobbelige, onzekere pad vol obstakels zodra de verkoop in beeld komt. Met had ik maar en wat als gedachten. En geloof me, dan voel je je ongelukkig, hoor.
Het is nooit te laat
Maar er is ook goed nieuws: het is nooit te laat om alsnog een succesvolle exit planning op de rol te zetten. Gun jezelf tussen de vier en tien jaar, en je kunt met een gerust hart nadenken over het leven na je onderneming. Zonder somber te worden. Waarom heb je die tijd nodig? Omdat je ruimte moet hebben om je bedrijf te versterken en de verkoop zo gunstig mogelijk uit te laten pakken. Om even op Valentino Rossi terug te komen: hij trainde zelden, reed puur op talent. Pas de laatste jaren is hij gaan trainen om fit te blijven en ook in zijn nadagen mee te kunnen draaien aan de top.
Bedenk eens in hoeverre jij al voorbereid bent op een gelukkig leven na je onderneming en check de volgende vragen:
- Werk je op dit moment met een actueel strategisch businessplan?
- Heb je recent jouw onderneming weleens laten waarderen?
- Heb je nu een aanzienlijk marktaandeel of een duidelijke niche?
- Heb je ook een persoonlijk fiscaal en financieel plan?
- Hoeveel geld heb je nodig hebt om na de verkoop van je bedrijf nog ‘lang en gelukkig’ te leven?
Niet kunnen verkopen
Vind je deze vragen confronterend, denk dan eens dieper na over jouw persoonlijke toekomst en vraag advies. Over een eindplan waar je je goed bij voelt. Hoe je voorkomt nooit tot kunnen stoppen, domweg omdat de financiën dat uiteindelijk niet toelaten. Juist het vooruitzicht om goed voorbereid te kunnen verkopen, geeft rust en zekerheid. Ook als je toch net als Rossi op het einde graag nog even gas geeft. Gewoon voor de lol.
Bert Hidding
Register Valuator bij Indicatio
Over Bert Hidding
Als Register Valuator ben ik gespecialiseerd in het bepalen van de waarde van ondernemingen. Gevestigd in het noorden van het land, kenmerkt mijn werkwijze zich door een nuchtere, realistische en onafhankelijke kijk op bedrijfswaarderingen. Exact wat er nodig is bij en aan- en verkoop van ondernemingen, zakelijke geschillen tussen aandeelhouders of bij echtscheidingen.
Daarnaast leent een bedrijfswaardering zich uitstekend voor het vergroten van de aandeelhouderswaarde. Als Register Valuator ben ik aangesloten bij het NIRV, de beroepsvereniging voor Register Valuators in Nederland. Er zijn zo’n 300 RV’ers in Nederland, waarvan ik een van de weinigen ben die zich op de drie noordelijke provincies richt. Voor vragen kijk gerust op https://www.indicatio.nl of neem contact op via bert.hidding@indicatio.nl.